maandag 6 augustus 2007

eerste weekbericht

Zondag, de eerste Surinaamse zondag. Dinsdag de vlucht, het eerst uurtje toeren door de stad naar het huis.
Groot!
Hobbelweg!
Koud water!
Warm!
Daarna elke dag iets ontdekken. Op woensdag de chinese supermarkt op de hoek. Lekker veel in een schuur gepropt en met een beetje zoeken van alles te vinden. Hé geen water meer, iets wat dagelijk van 13-19 uur in het bovenhuis zal blijken. Twee simkaarten gekocht die het bijna altijd doen en handenvol suridollars gepind.
Donderdag zeven garages bezocht en twee particulieren auto’s met RS, die een redder zal blijken. Na veel zoeken, zweten, lekkende auto’s en dure auto’s een gave fourwheeldrive gevonden bij mevrouw G. RS pingelt kundig af, afspraken gemaakt en met RS weer alle pasjes leeggepind.
Op vrijdag met mevrouw G autokeuren, weer pinnen, verzekering overschrijven en dan staat de auto stil. Accupobleem, nooit gebeurd. Door dochter g thuisgebracht, ’s avonds –nog zonder overschrijving en betaling- de auto gekregen. Yoho, stoer gaaf en grooooot ! Airco, fourwheel, ruimte, gaaf.
Zaterdag cruisen, zwemmen in de verre veilige Riversclub, water, water water en zon. ’s Avonds met huiseigenaar en tijdelijke benedenbuur CenK naar restaurant Resa om de hoek. Maar dan weer, ..accuproblemen. Mevrouw G rijdt aan en herstart met andere accu. Nooit gebeurd, echt niet ! Op zondag spant RS de haperende snaar naar de dynamo en alles doet het weer, maar o, waterslangetje door mevrouw G afgebroken de avond ervoor. Houten stokje erin en hij rijdt weer als een zonnetje, krijgen we te horen. Ofwel, binnen vier dagen kunnen we hier pinnen, bellen, rijden, zwemmen, en zoveel meer. Mieren vegen, salamanders op de muur bestuderen, klamboes spannen, op tijd leren douchen, lekker eten, en zonnen, zonnen, zonnen als we ertegen zouden kunnen.
Ton

Het vliegen was leuk, we kregen gratis een spelletjeszakje van de KLM maar helaas was er geen tv in de armsteun zoals in andere vliegtuigen. Het was in Suriname minder warm dan ik dacht want er was ook wel regen. Ik vond het wel fijn als het koeler was. Ik had verwacht dat heel warm zou zijn maar dat viel me best mee. Het ging best snel om de auto te kopen, in een dag hadden we een goede auto gevonden. Het zijn hier wel erg bruine mensen en ik voel me een lichtpuntje in de duisternis. Ik was verbaasd dat ze hier King pepermunt hebben en ik mocht een rol kopen. Zonder auto was het eerst wel lastig.
Timon

Geen opmerkingen: